Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

11_01_29

Οι Τρεις Ιεράρχες «στα αζήτητα»(;) μιας γιορτής(;) για την Παιδεία

Με εντυπωσίασε και το παρουσιάζω αυτούσιο.

Οι Τρεις  Ιεράρχες «στα αζήτητα»(;) μιας γιορτής(;) για την Παιδεία
του Χριστόφορου Γ. Παπασωτηρόπουλου, εκπαιδευτικού θεολόγου


Έπρεπε να μιλήσω για τους Τρεις Ιεράρχες, όμως είχα κουραστεί ν’ ακούω μεγάλες κουβέντες και να μιλώ για ανθρώπους άγιους, πανάκριβους, ανεκτίμητους σαν να διαφημίζω ένα προϊόν στο ραδιόφωνο. Είναι κι η εποχή που πάσχει από πολυλογία, κι έτσι βάλθηκα να περπατώ στα σοκάκια της σημερινής ελληνικής κοινωνίας ,με προσοχή να μη χαθώ και με σκοπό να φτάσω στην πλατεία, στο ξέφωτο της παρουσίας των Αγίων, που και σήμερα τιμά η παιδεία μας- Του Μεγάλου Βασιλείου, του Ιερού Χρυσοστόμου, του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου- και να ψηλαφίσω τη σχέση τους με τον σημερινό μας βίο.
Προχώρησα κι είδα ένα λαό να έχει κάνει την πίστη του στο Θεό ζήτημα προσωπικού γούστου. Μια θάλασσα από άγνοια, ημιμάθεια ή αδιαφορία, μια που ο λόγος της Εκκλησίας φαίνεται να μην προκαλεί πια κανένα ενδιαφέρον. Φταίει άραγε μόνον η Εκκλησία ή κι η δική μας τρυφηλότητα;
Προχώρησα κι είδα ανθρώπους να τρέχουν να προλάβουν τη ζωή τους, να τυραννιούνται από το κυνήγι του χρόνου για να είναι «εντάξει» .Και θυμήθηκα τον Ελύτη: «Δώσε δωρεάν το χρόνο σου αν θέλεις να σου μείνει λίγη αξιοπρέπεια».
Είδα τους άρχοντες, εκκλησιαστικούς και μη, να μας μαλώνουν, να μας κουνάνε το δάχτυλο επιτακτικά στο πρόσωπο μπροστά μας, γιατί δεν είμαστε αρκετά υπάκουοι, δεν είμαστε όσο θα έπρεπε υποτακτικοί, γιατί δεν τους σεβόμαστε όσο θα έπρεπε και θυμήθηκα ένα παλιό σύνθημα γραμμένο στον τοίχο: «Αγάπη που’ ναι η εκκλησιά σου; Βαρέθηκα πια στα μετόχια».
Είδα ανθρώπους σκυφτούς να κλαίνε, να πεινούν, ν’ απελπίζονται, να μαζεύονται φοβισμένοι, να βράζουν από θυμό και πόνο και να περιμένουν πότε ο πόνος θα γίνει δημιουργία.
Είδα  παιδιά να με κοιτούν καχύποπτα, σαν προδομένα από εμάς τους μεγαλύτερους, που τους παραδίνουμε αυτόν τον κόσμο , θυμωμένα, που σκοτώνουμε «κατά λάθος» παιδιά στα Εξάρχεια, που σιχαινόμαστε τους «λαθραίους» ανθρώπους που ζητούν καταφύγιο στη χώρα μας κυνηγημένοι, που ξεπουλήσαμε χωρίς καλά καλά να το καταλάβουμε τις αξίες μας για μια περίοπτη θέση σε μια εταιρία, για ένα τζιπ, για μια βίλλα παραπάνω.
Είδα δασκάλους να κάνουν αυτό που «πρέπει»,να είναι αρκούντως υπηρεσιακοί-με καθαρά, μεν αλλά άδεια χέρια!- να τρέχουν να προλάβουν την ύλη τους, να οδηγούν με ταχείς ρυθμούς τους μαθητές τους στην κρεατομηχανή της επιτυχίας, στις εξετάσεις. Με την ψυχή αφυδατωμένη, τσακισμένη και την αγάπη και το μεράκι καλά κρυμμένο βαθιά μέσα τους, μη τύχει και κατασπαταληθεί τσάμπα, μια που η καρδιά και το συναίσθημα χρειάζεται κι έξω από τη δουλειά . Και σκέφτηκα τον Μίλτο Κουντουρά: «όποιος αγωνίζεται για τα παιδιά, αγωνίζεται για την ανθρωπότητα».
Κι είδα γονείς πιο κάτω, στραμένους στα παιδιά τους να τους μιλούν με φόβο κι αγωνία για το αύριο που έρχεται σαν καταιγίδα καταπάνω τους. Κι όταν αυτά ζητούσαν «μια ιδέα στεγανή που να μη μπάζει κρύο»,μια ελπίδα για να παλέψουν, ο πατέρας δάκρυζε κι η μάνα σιωπηλή αγκάλιαζε. Η κραυγή της σιωπής σκέφτηκα…
Κι είδα γονείς να ορμούν στους καθηγητές των παιδιών τους-με θάρρος ή με θράσος;-γιατί δε δίνουν όσα θα ήθελαν  κι όχι γνώσεις μόνο μα κι αγωγή και κοινωνικοποίηση κι ιδέες κι ελπίδες και οράματα κι αξίες …κι όλα αυτά που οι ίδιοι δεν πρόλαβαν να δώσουν. Και βρήκαν κι έβαζαν στο στόμα τους τους τεμπέληδες που δουλεύουν λίγο ,που δεν ελέγχει κανείς τη δουλειά τους, που ρουφάνε άδειες και διακοπές για να βολεύονται και σκέφτηκα και πάλι τον Ελύτη: «Ιδιώτευε μες στο Ανερυθρίαστο».
Κι είδα την Εκκλησία να ταπεινώνεται, να απαξιώνεται μες στις κραυγές του ορθού λόγου και της συλλογικής λήθης  και να πληρώνει σκληρά το τίμημα χρόνιων παθογενειών, ακέραιων καρκινωμάτων στο σώμα της που άλλες φορές  η αγάπη της κι άλλες φορές  η αδυναμία της, τα σκέπαζε  για να μη φαίνονται. Κι έτσι βαυκαλιζόταν πως δεν υπήρχαν…
Κι είδα πιο κάτω ένα φως αχνό, μάλλον σα φωτοστέφανο, αλλά δεν ήμουν σίγουρος-λες κι έχω δει φωτοστέφανο για να ξέρω;-…
Ένας παπάς μοίραζε τη νύχτα φαγητό και κουβέρτες στους άστεγους που είχαν κάνει τα παγκάκια σπίτια τους, ένας άλλος τραβούσε από μια τρύπια βάρκα μια γυναίκα μ’ ένα μωρό στην αγκαλιά της που έφτασαν από απέναντι, πεθαμένοι σχεδόν από το φόβο κι από τα παγωμένα μαύρα νερά του Αιγαίου, κι ένας άλλος μέχρι αργά τη νύχτα φόρτωνε στο πετραχήλι του καημούς κι απελπισία από πρεζόνια κι αλαφιασμένους απόκληρους. Και σκέφτηκα τη μωρία του σταυρού, τη σαλότητα των αγίων, την πίστη στην Ανάσταση, όταν όλα μυρίζουν θάνατο…
Κι έκανα «ένα βήμα πιο γρήγορο απ’ τη φθορά». Κι είδα στο ξέφωτο τρεις δεσποτάδες, χωρίς πλουμιστά άμφια και μίτρες χρυσοκέντητες, μα με ράσα φθαρμένα αλλά καθαρά και μια μαγκούρα ξύλινη ο καθένας για να ακουμπάει. Κοιτούσαν σιωπηλοί κι ολόμονοι , κρυμμένοι θαρρείς ,κουρασμένοι, μα μ’ ένα πεισματάρικο χαμόγελο, αυτό που έχουν οι άνθρωποι που αγάπησαν κι αγαπήθηκαν.
Εκεί πλησίασα, γονάτισα  κι αφέθηκα στην παραμυθία τους:
Μου ψιθύρισε ο άγιος Γρηγόριος, για το Θεό που κρύβεται-«Θεέ μου, πόσο μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε!»- στα μικρά ασήμαντα πράγματα, στους ανθρώπους που προσπερνάμε, στο σπόρο που φυτεύουμε περιμένοντας ν’ ανθίσει.
Μου είπε για τις δικαιολογίες των ανθρώπων που δεν απλώνουν το χέρι τους να μοιραστούν.
Για την απελπισία της φτώχιας, της ορφάνιας, της ερήμωσης.
Κι ο Μέγας Βασίλειος, μου θύμισε για τους ψευτο-ευλαβείς που αρκούνται στην ελεημοσύνη-άλλοθι της αδικίας και για τους πλούσιους που χαρίζουν για να βολέψουν τη συνείδησή τους.
Κι ο ιερός Χρυσόστομος, αργά και σταθερά μου διηγήθηκε ιστορίες για την Εκκλησία, που πάντα στους κόλπους της μέσα είχε κι ανθρώπους που της τρώγανε τις σάρκες και  για το Χριστό που πάντα μεταμόρφωνε το σώμα της με την πεισματάρικη αγάπη του.
Μου είπαν για τους ανθρώπους τους αμόρφωτους,- όχι αυτούς που δεν ξέρουν γράμματα-τους άλλους, που ξέρουν οτι έχουν πάντα δίκιο και κρίνουν με άνεση κάθε στραβό ανθρώπινο σα να μη είδαν ποτέ τις δικές τους συμφορές, γερασμένοι δικαστές μιας ζωής τσιγγούνικης…
Μου είπαν για τις ελπίδες και τα όνειρα του κόσμου, τις ουτοπίες που δεν έχουν ακόμη τόπο. Για τον Καινούργιο Κόσμο του Θεού που αγκαλιάζει όλους, κι αυτούς που θέλουμε κι αυτούς που θ’ αποφεύγαμε ακόμη και καλημέρα να τους πούμε, για το σταυρό και τη θυσία αυτού που αγωνίζεται όχι για να κερδίσει, αλλά από έρωτα, γιατί αλλιώς δεν θα μπορούσε να ζήσει.
Για το σταυρό που παραλάβαμε όχι για να τον κάνουμε κόσμημα, μα για να προκαλέσουμε την ανάσταση εδώ και τώρα.
Για τις ελπίδες που δε χάθηκαν κι ούτε ποτέ θα χαθούν όσο οι άνθρωποι παλεύουν, αγωνίζονται, αγαπούν.
Με παρηγόρησαν, όλες οι εποχές μοιάζουν, μου είπαν, μη σκιάζεσαι γιατί ο θάνατος είναι πάντα προσωρινός, φαίνεται δυνατός μα είναι σκόνη μπροστά στη χάρη του Θεού!
Και μου ψιθύρισαν κι ένα στιχάκι  για τους δασκάλους που πάντα παλεύουν μαζί με τους μαθητές  τους, σ’ αυτά τα σχολεία, μ’ αυτές τις συνθήκες, μ’ αυτές τις ανημποριές :
«και τι δεν κάνατε για να με θάψετε, όμως ξεχάσατε πως ήμουν σπόρος…».
Σηκώθηκα να φύγω, μου δώσαν την ευχή τους κι ένα χαρτί τυλιγμένο να το διαβάζω κάθε φορά που θα φοβόμουν και θα δείλιαζα. Απομακρύνθηκα, το άνοιξα με λαχτάρα και το διάβασα. Ήταν δυο στίχοι του Μπέρτολτ Μπρεχτ(!):
«Κι όταν θα έχετε καλυτερέψει τον κόσμο,
Να συνεχίσετε να τον καλυτερεύετε αυτόν τον καλύτερο κόσμο.
Κι αν καλυτερεύοντας τον κόσμο, συμπληρώσετε την αλήθεια
λοιπόν, συμπληρώστε κι άλλο τη συμπληρωμένη αλήθεια.
Κι αν συμπληρώνοντας την αλήθεια, αλλάξατε την ανθρωπότητα,
Λοιπόν ,
αλλάξτε κι άλλο την αλλαγμένη ανθρωπότητα.»
Πάτρα, Ιανουάριος 2011


σημείωση: ευτυχώς που για να γραφτούν αυτές οι λιγοστές αράδες εκτός από τους Τρεις Ιεράρχες, τα όσα είπαν και κυρίως τα όσα έκαναν και μας άφησαν κληρονομιά, βοήθησαν και ο Οδυσσέας Ελύτης(Μαρία Νεφέλη),ο Μίλτος Κουντουράς(Κλείστε τα σχολειά),ο Γιώργος Σεφέρης(Fog), ο Ντίνος Χριστιανόπουλος, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ και ο Παύλος Σιδηρόπουλος (εν Κατακλείδι).

11_01_27

Καινοτόμα Προγράμματα της Εκπαιδευτικής Πρωτοβουλίας

To Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας, αποτέλεσμα της Μορφωτικής Πρωτοβουλίας, έχει αναπτυχθεί από το 2007-8 και προωθεί καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις που στόχο έχουν να προωθήσουν την ανασυγκρότηση του περιεχομένου και των διαδικασιών της τυπικής εκπαίδευσης και την ένταξή της σε ένα πλαίσιο ανοιχτής και δια βίου μάθησης. Μακροπρόθεσμα αυτό που επιδιώκεται είναι η προώθηση όχι μόνο αποσπασματικών καινοτομιιών, αλλά η ανάπτυξη θεσμικών και δομικών προϋποθέσεων και η εμπέδωση επαγγελματικών στάσεων από τους εκπαιδευτικούς, οι οποίες θα ενισχύσουν την καλλιέργεια όχι μόνο γνώσεων αλλά και ικανοτήτων των μαθητών τους.
 Στο πνεύμα αυτό, το Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας, παράλληλα με τους στόχους και τις δράσεις του για την ανάπτυξη της σχολικής καινοτομίας σε όλα ανεξαιρέτως τα γνωστικά αντικείμενα, για το σχολικό έτος 2010-11 προσφέρει τα παρακάτω νέα θεματικά προγράμματα:
Το πρόγραμμα Μάθηση και Φυσικές Επιστήμες απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απ' όλη τη χώρα, καθώς και σε επιστήμονες/ ερευνητές των Φυσικών Επιστημών. Προσφέρει στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο τύπων δραστηριοτήτων, με βάση τις οποίες θα συμμετάσχουν σε τελικό διαγωνισμό με απονομή αντίστοιχων βραβείων:

Α) Η πρώτη επιλογή απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και περιλαμβάνει την επιμόρφωσή τους στον  εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων σε σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες, στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Για την επιμόρφωση θα αξιοποιηθεί το ηλεκτρονικό περιβάλλον του Εργαστηρίου του Δικτύου Σχολικής Καινοτομίας (ΔΣΚ). Μπορούν επίσης να συμμετάσχουν σχολικές μονάδες που είναι ήδη μέλη του ΔΣΚ και παρακολουθούν το Β’ και Γ’ Πρόγραμμα Ανάπτυξης της Σχολικής Μονάδας.

Β) Η δεύτερη επιλογή απευθύνεται τόσο σε εκπαιδευτικούς, όσο και σε ερευνητές των Φυσικών Επιστημών και αφορά την παραγωγή επιστημονικού περιεχομένου, το οποίο οι συμμετέχοντες θα μοιραστούν με την υπόλοιπη κοινότητα αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία που έχουν αναπτυχθεί στην Πύλη της Πρωτοβουλίας. Η συγκεκριμένη επιλογή δεν προϋποθέτει την εφαρμογή ενός project στη σχολική πράξη, όπως δηλαδή οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες της παραπάνω κατηγορίας, αλλά εστιάζει στην παραγωγή περιεχομένου, σε μορφή 'Θεματικών Παρουσιάσεων', το οποίο θα προορίζεται για εκπαιδευτική αξιοποίηση, ιδίως για τις ηλικίες 10-15 ετών. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εργαστούν ατομικά ή να συνεργασθούν σε ομάδες. Αίτηση συμμετοχής για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορούν να υποβάλουν και μέλη του Εργαστηρίου του ΔΣΚ, ανεξάρτητα από την Επιμόρφωση ή τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που εκπονούν στα πλαίσια της συμμετοχής της σχολικής τους μονάδας στο ΔΣΚ.
Στο πλαίσιο του προγράμματος βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη και η δημιουργία μορφωτικού περιεχομένου σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες της Εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες, το οποίο θα διατεθεί μέσω της πύλης της Πρωτοβουλίας.
Δηλώσεις συμμετοχής θα είναι διαθέσιμες ηλεκτρονικά από την 1η Φεβρουαρίου 2011. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Μέσω του προγράμματος «Μάθηση και Τεχνολογία» θα αναπτυχθεί μια κοινότητα εκπαιδευτικών και σχολείων, που θα έχει ως στόχο να στηρίξει την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους να διαχειρίζονται τις τεχνολογικές καινοτομίες ώστε να βελτιώνουν τα μαθησιακά αποτελέσματα. Το δίκτυο αυτό βασίζεται στη μεθοδολογία και την ως τώρα επιτυχημένη πορεία του Δικτύου Σχολικής Καινοτομίας που θα αναδεικνύει νέες μορφές εκπαίδευσης, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία αλλά και τη διεθνή παρουσία και την ερευνητική προοπτική.
Το Πρόγραμμα «Μάθηση και Τεχνολογία» συνεργαζόμενων «καινοτόμων» σχολείων θα προσφέρει:
- συμβουλές και υποστήριξη στους εκπαιδευτικούς και μαθητές, της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,
- ιδέες, εκαπιδευτικό υλικό και λύσεις λογισμικού για τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες,
- επιβράβευση σχολικών μονάδων και μαθητών.

Πιο συγκεκριμένα, οι δραστηριότητες του Προγράμματος «Μάθηση και Τεχνολογία» μπορούν να περιλαμβάνουν:
- Δημοσιοποίηση δραστηριοτήτων
- Υποβοήθηση συνεργασιών
- Μεταφορά τεχνογνωσίας
- Υλοποίηση επιμορφωτικών προγραμμάτων
- Πληροφόρηση

Οι δραστηριότητες των συμμετεχόντων και συνακόλουθα οι κατηγορίες των βραβείων, χωρίζονται σε:
- Εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Περιλαμβάνουν έκθεση σχεδιασμού, έκθεση εφαρμογής και αποτίμησης, αναφορά για την δρατηριοποίηση των μαθητών και τη χρήση τεχνολογικών μέσων. Οι δραστηριότητες αυτές «προϋποθέτουν» την παρακολούθηση του επιμορφωτικού εργαστηρίου αφού αντιστοιχούν στη μεθοδολογία του. Θα βραβευθούν 2 εκπαιδευτικές δραστηριότητες δημοτικού και 2 γυμνασίου.
- Ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό υλικό. Πρόκειται για «προϊόν» που χρησιμοποιεί τεχνολογικές λύσεις και απεθύνεται σε εκπαιδευτικούς ή και απευθείας στους μαθητές, ενώ έχει δημιουργηθεί από εκπαιδευτικούς. Θα βραβευθούν 2 εκπαιδευτικά υλικά δημοτικού, 2 γυμνασίου και 2 λυκείου.
Δηλώσεις συμμετοχής θα είναι διαθέσιμες ηλεκτρονικά από την 1η Φεβρουαρίου 2011.

11_01_24

Διαδικτυακά μαθήματα για εκπαιδευτικούς

    Μια πάρα πολύ καλή προσπάθεια γίνεται από πολύ καλούς επιστήμονες και συναδέλφους.                                                                                                                              


Το Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος (ΔΚΕΕ) διοργανώνει, σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ), μια σειρά διαδικτυακών μαθημάτων για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μπορείτε να ενημερωθείτε για τα μαθήματα αυτά από την ιστοσελίδα μας, αλλά και από την ιστοσελίδα του ΠΣΔ.

Στα μαθήματα αυτά μπορούν να συμμετάσχουν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συμπληρώνοντας την αίτηση που μπορείτε να κατεβάσετε στον υπολογιστή σας κάνοντας κλικ εδώ... (pdf) ή εδώ...(word)
Για τη συμμετοχή σας στα διαδικτυακά μαθήματα του ΔΚΕΕ θα πρέπει να διαθέτετε λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ). Για να αποκτήσετε λογαριασμό στο ΠΣΔ κάντε κλικ εδώ...

Μήνυμα ενάντια στη λογοκλοπή

Μήνυμα ενάντια στη λογοκλοπή