Αιφνιδιαστικά και εν μέσω καλοκαιριού το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, με εγκύκλιο του, επισημαίνει ότι μπορεί να απαλλάσσεται από το μάθημα των Θρησκευτικών ο καθένας, με μια απλή υπεύθυνη δήλωση του ιδίου, ή του κηδεμόνα του, επειδή ακόμη και η αναφορά κάποιου ότι ανήκει σε κάποιο θρήσκευμα, θεωρείται ως ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο.
Από το Υπουργείο Παιδείας αναφέρεται ότι το μάθημα παραμένει υποχρεωτικό και δεν γίνεται προαιρετικό. Επιπροσθέτως επισημαίνεται, ότι η εγκύκλιος εστάλη έπειτα από σχετικές παρεμβάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη, αλλά και αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που αφορούν τα προσωπικά δεδομένα και τα ατομικά δικαιώματα. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι ουσιαστικά από το 2002, οι γονείς δεν ήταν υποχρεωμένοι να αναφέρουν για ποια αιτία ζητούσαν να απαλλαγεί το παιδί τους από το μάθημα των Θρησκευτικών. Η διαφορά ήταν- όπως όριζε η εγκύκλιος του 2002- ότι ο γονέας έπρεπε απλώς να αναφέρει στην υπεύθυνη δήλωση ότι δεν είναι χριστιανός ορθόδοξος «χωρίς να είναι υποχρεωτική η αναφορά του θρησκεύματος στο οποίο ανήκει». Τρία χρόνια μετά, η απαλλαγή είχε γίνει ακόμα ευκολότερη, αφού με δελτίο Τύπου το 2005, το υπουργείο Παιδείας ανέφερε ότι ο γονέας μπορεί να δηλώσει «εγγράφως την επιθυμία του χωρίς να υποχρεούται σε καμία περαιτέρω εξήγηση ή διευκρίνιση».
"Η θρησκεία, σε ορισμένα κράτη μέλη, όπως στην Ελλάδα, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του πολιτισμού και της παιδείας. Είναι σημαντικό για τους Έλληνες που εργάζονται εκτός της χώρας τους να εξασφαλίσουν για τα παιδιά τους ελληνική παιδεία. Και το μάθημα των θρησκευτικών είναι άμεσα συνδεδεμένο με αυτή", δήλωσε ο Ευρωβουλευτής Μανώλης Μαυρομμάτης. Ο Ευρωβουλευτής στην ερώτησή του προς τον αρμόδιο για διοικητικά θέματα Επίτροπο, Σίιμ Κάλλας, για κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών έλαβε την απάντηση ότι: "Η Επιτροπή δεν σκοπεύει σε καμία περίπτωση να καταργήσει το μάθημα των θρησκευτικών. Tον Ιανουάριο του 2008, το Ανώτατο Συμβούλιο των Ευρωπαϊκών Σχολείων επιβεβαίωσε ότι τα μαθήματα των Θρησκευτικών και της ηθικής αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του προγράμματος των Ευρωπαϊκών Σχολείων". Επιπλέον, και η Γενική Γραμματέας των Ευρωπαϊκών Σχολείων, Ρενέ Κρίστμαν, επιβεβαίωσε με επιστολή της στον Έλληνα ευρωβουλευτή ότι η διδασκαλία των θρησκευτικών και της ηθικής είναι υποχρεωτική και εξαιτίας της σημασίας των μαθημάτων αυτών δεν υπάρχει ενδεχόμενο κατάργησής τους. (Δελτίο Τύπου του ευρωβουλευτή κ. Μανώλη Μαυρομμάτη, 27/05/2008 από την Ένωση Θεολόγων Ν. Λάρισας)
Η διαμάχη αυτή, που έχει ξεσπάσει τα τελευταία χρόνια πάνω στο θέμα του χωρισμού Εκκλησίας και Πολιτείας, με το επιχείρημα κυρίως της συνταγματικά κατοχυρωμένης θρησκευτικής ελευθερίας και της δήθεν εναρμόνισης της ελληνικής νομοθεσίας με ρυθμίσεις του ευρωπαϊκού δικαίου, έχει τροφοδοτήσει μια έντονη αντιπαράθεση για την αναγκαιότητα και τη μορφή του μαθήματος των θρησκευτικών στη Μέση Εκπαίδευση στην Ελλάδα. Πολλοί υποστηρίζουν, ότι το μάθημα των θρησκευτικών αποτελεί "πισωγύρισμα" για μια Ευρωπαϊκή χώρα, που πρέπει δήθεν να ακολουθήσει το παράδειγμα των "υπολοίπων" Ευρωπαϊκών χωρών, οπότε ή να καταργηθεί ή στην χειρότερη περίπτωση να διδάσκονται τα θρησκευτικά ως θρησκειολογία, ξεκομμένα από το εκκλησιαστικό φρόνημα και την ένταξή τους σε ένα ορισμένο δόγμα ( Ανάργυρου Αναπλιώτη, Εκκλησία, 04/2008).
Το μάθημα των Θρησκευτικών, όπως διδάσκεται στα ελληνικά Σχολεία ελάχιστη σχέση έχει με την αυστηρή Ορθόδοξη Δογματική και Λειτουργική. Είναι ένα πολυμορφικό μάθημα που ενώνει ιστορικά και θρησκευτικά γεγονότα με δεδομένα της καθημερινής ζωής, έτσι όπως βιώνονται από όλους τους πολίτες του κόσμου, ανεξάρτητα από θρησκευτικές ή άλλες πεποιθήσεις. Από την πρώτη επαφή των παιδιών με τα Θρησκευτικά, στην Τρίτη τάξη του Δημοτικού, το γνωστικό αντικείμενο είναι πολύ πλατύ και αφορά κάθε νέο πολίτη και κάθε άνθρωπο. Οι αρχές και οι αξίες που διδάσκονται και αναλύονται δεν αποτελούν προσόν μόνο των χριστιανών, αλλά κάθε κοινωνικά ώριμου ατόμου και ως τέτοιες ζωντανεύουν μέσα στη σχολική αίθουσα. Έτσι, δε χρειάζεται να ασπάζεται κανείς το Χριστιανισμό για να διδαχθεί την αυτονόητη υποχρέωσή του να μη θεωρεί εαυτόν ανώτερο των συνανθρώπων του και να σέβεται τη ζωή και την επιλογή των υπολοίπων, ή το καθήκον του να μην στερήσει υλικά και πνευματικά αγαθά από τον διπλανό του. Οι αλήθειες αυτές, και τόσες άλλες ανάλογης κοινωνικής βαρύτητας που γενικά θεωρούνται ευκόλως εννοούμενες, μελετώνται από μηδενική βάση στο μάθημα των θρησκευτικών, και μέσα απ΄ τη μελέτη αποκτούν το ιδεολογικό υπόβαθρο και την εξήγηση που απαιτείται για να γίνουν κατανοητές. Φυσικά, αφορμή για την έρευνα του οποιουδήποτε θέματος δίνεται από τη χριστιανική πραγματικότητα, όχι μόνο εξαιτίας της φύσης του Χριστιανισμού, αλλά και επειδή ο πολιτισμένος κόσμος - είτε το ομολογούμε είτε όχι- έχει στηριχθεί ιδεολογικά σε βασικές χριστιανικές αξίες για να αντιμετωπίσει σοβαρά ζητήματα όπως η δουλεία, η εκμετάλλευση, η αυτοδικία ή ακόμα οι ερωτικές σχέσεις και η φιλία. Η αφορμή αυτή όμως δε λειτουργεί σαν τροχοπέδη, αλλά σαν εφαλτήριο για τους μαθητές, αφού ο σύγχρονος τρόπος διδασκαλίας των θρησκευτικών διευκολύνει την εμβάθυνση και τον προβληματισμό. Τα παιδιά έχουν στη διάθεσή τους δύο ώρες μέσα στην εβδομάδα για να μελετήσουν την ίδια τους τη ζωή σαν άνθρωποι με συγκεκριμένες ανάγκες και ανάλογα με τις ατομικές τους ιδιαιτερότητες. (Μάρως Σιδέρη, "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Μάθημα επικίνδυνο ή παρεξηγημένο;", 2008).
Το μάθημα των Θρησκευτικών αποτελεί πραγμάτωση της θρησκευτικής ελευθερίας του πολίτη, ο οποίος έχει συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα να ενημερωθεί για την πίστη του και να "μορφωθεί" μ’ αυτήν. Το Κράτος δεν μπορεί να απέχει από τον παροχικό χαρακτήρα που έχουν τα ατομικά δικαιώματα, όπως αυτά προκύπτουν από την ενεργό συμμετοχή του στην υλοποίηση της θρησκευτικής ελευθερίας έξω αλλά και μέσα στο κρατικό σχολείο. ( Ανάργυρου Αναπλιώτη, Εκκλησία, 04/2008).
Έτσι, τα Θρησκευτικά είναι το κατ΄ εξοχήν φιλελεύθερο μάθημα, και το μόνο που σέβεται τη διαφορετικότητα στη σκέψη και στην καρδιά των μαθητών, αφού πάνω σ΄ αυτό το σεβασμό στηρίζει τη δύναμή του. Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μιλήσουν, να διαφωνήσουν, να ακούσουν απόψεις και να σκεφτούν θέματα πολύ ουσιαστικότερα από επιστημονικούς κανόνες και νόμους. Στην ώρα των Θρησκευτικών δεν προετοιμάζονται για να κατακτήσουν την επιστήμη, αλλά την ανθρωπιά και το ιδεολογικό της υπόβαθρο. Μέσα από το συγκεκριμένο μάθημα έχουν τη δυνατότητα να συναντήσουν τη συνείδησή τους και έναν κόσμο έξω από το δίχτυ ασφαλείας μέσα στο οποίο ζουν και μεγαλώνουν.(Μάρως Σιδέρη, "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Μάθημα επικίνδυνο ή παρεξηγημένο;", 2008).
Το μάθημα των Θρησκευτικών, ειδικά τα τελευταία χρόνια έχει κάνει πολλές προόδους, έχει βελτιώσει το περιεχόμενό του, τη διδακτική του (χρήση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας στην Εκπαίδευση, και ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του σήμερα, όπως συμβαίνει και με τα άλλα μαθήματα. Υπάρχει και πρέπει να παραμείνει χωρίς "εκπτώσεις" στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου ως μορφωτικό αγαθό ιδιαίτερης παιδευτικής αξίας, που ειδικά στους δύσκολους καιρούς που ζούμε, το έχουν ανάγκη για την πνευματική του ωφέλεια οι μαθητές μας, τα παιδιά μας. (Χάρη Ανδρεόπουλου, "Ο "Γολογοθάς" των Θρησκευτικών συνεχίζεται..." Ελευθερία, 3-8-2008)
Εξάλλου το μάθημα των Θρησκευτικών, βάσει της Ευρωπαϊκής Συμβάσεως Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Πρώτον Πρόσθετον Πρωτόκολλον αυτής, άρθρον 2): "Η κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών στις ευρωπαϊκές χώρες ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΤΡΕΠΤΗ". Η διάταξη αυτή αναφέρει, ότι οι γονείς των παιδιών δικαιούνται να αξιώσουν από το Κράτος να παράσχει θρησκευτική εκπαίδευση στα παιδιά τους σύμφωνη προς τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις. Επομένως, η κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών στις ευρωπαϊκές χώρες είναι αντίθετη με την ως άνω Ευρωπαϊκή Σύμβαση, την οποία έχει κυρώσει και η Ελλάδα δια του νόμου 53/1974. (Γεωργίου Κρίππα, ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΧΩΡΕΣ, ΔΙΑΛΟΓΟΣ, ΤΕΥΧΟΣ 44 2006).
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, ενισχύεται η πεποίθηση ότι, όλοι όσοι υποστηρίζουν πως το μάθημα των Θρησκευτικών οδεύει προς κατάργηση, δεν αποδεικνύουν παρά μόνον την άγνοιά τους και (πράγμα που δεν αποκλείεται κατά περίπτωση) την πρόθεσή τους να παραπλανήσουν εκείνους προς τους οποίους απευθύνονται.
ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΕΓΚΟΛΠΙΟΟΡΘΟΔΟΞΗ ΟΜΑΔΑ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ, ευαίσθητο πάντοτε απέναντι στις κοινωνικές εξελίξεις και τους προβληματισμούς που προκαλούνται από αυτές, θεωρεί ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για να πραγματοποιηθούν ορισμένες παρεμβάσεις που μακροπρόθεσμα θα αντιμετωπίσουν τα σχετικά με το μάθημα των θρησκευτικών προβλήματα. Με το θέμα αυτό άλλωστε έχει ασχοληθεί και το Συμβούλιο της Ευρώπης. Η Σύσταση 1720/2005, την οποία απηύθυνε προς τις χώρες-μέλη του, μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την επιλογή των απαραίτητων ρυθμίσεων.
Επί του θέματος λοιπόν αυτού το Διοικητικό Συμβούλιο του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ με την ευκαιρία της έναρξης του σχολικού έτους στην πρώτη του φετινή συνεδρία κατέληξε μετά από διεξοδική συζήτηση στο συμπέρασμα, ότι στο φλέγον αυτό ζήτημα θα πρέπει να ισχύσουν οι εξής αρχές:
1. Όλοι οι μαθητές του Σχολείου πρέπει να παρακολουθούν ένα μάθημα που σχετίζεται με τη θρησκεία.
2. Το μάθημα θα πρέπει καταρχήν να είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές και να μην έχει ομολογιακό χαρακτήρα αλλά πολιτιστικό και να αποσκοπεί στην παροχή γνώσεων. Το μάθημα βέβαια των θρησκευτικών, σύμφωνα και με τη σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις τοπικές θρησκευτικές παραδόσεις. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρεθούν οι κατάλληλοι τρόποι, ούτως ώστε να μη τίθενται ζητήματα συνείδησης.
3. Το μάθημα των θρησκευτικών συνταγματικά ανήκει στην αρμοδιότητα του κράτους, η οποία εκφράζεται μέσω των υπεύθυνων εκπαιδευτικών φορέων του και ρυθμίζεται με βάση εκπαιδευτικά κριτήρια. Στην υπόθεση μπορούν να έχουν λόγο οι θρησκευτικές κοινότητες μόνο στο βαθμό που προσβάλλονται οι θρησκευτικές τους αντιλήψεις.
4. Το ισχύον Σύνταγμα στο άρθρο 16 παρ. 2 προβλέπει την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης, η οποία όμως πρέπει να ερμηνεύεται με βάση τα σύγχρονα πολιτιστικά και κοινωνικά δεδομένα.
Καλησπέρα αγαπητε Αλέξανδρε Γκίκα, βλέπουμε λοιπόν η νέα τάξη πραγμάτων πως οδηγούν την κατάσταση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜακριά απο φανατισμούς και ακραίες θέσεις, θα ήθελα να εκφράσω την άποψη μου.
Θα συμφωνήσω σε βάθος με τα λεγόμενα σας και θα συμπληρώσω στην άποψη ότι κανένας δεν έχει το ΔΙΚΑΙΩΜΑ να στερεί απο τον πολίτη την ελευθερία του για το τι Θρήσκευμα πρέπει να διδαχτεί.
Τα Θρησκευτικά όπως ορθά λέτε αποτελεί πραγμάτωση της θρησκευτικής ελευθερίας του πολίτη, ο οποίος έχει συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα να ενημερωθεί για την πίστη του και να "μορφωθεί" μ’ αυτήν. Το Κράτος δεν μπορεί να απέχει από τον παροχικό χαρακτήρα που έχουν τα ατομικά δικαιώματα, όπως αυτά προκύπτουν από την ενεργό συμμετοχή του στην υλοποίηση της θρησκευτικής ελευθερίας έξω αλλά και μέσα στο κρατικό σχολείο.
Όμως μην ξεχνάμε ότι η Θρησκεία είναι σημαντική για την ανάπτυξη μιας προσωπικότητας, σε μια εποχή που μας θέλει δυστυχώς τυποποιημένους αναίσθητους και διαστροφικούς.
Θεωρώ ότι άμμεσα εμείς οι άνθρωποι που αγαπάμε την Θρησκεία(Χριστιανοί,Μουσουλμάνοι,Βουδιστές κλπ) να θέσουμε το ζήτημα της υποχρεωτικης διδασκαλίας του μαθήματος που φασιστικά η νέα τάξη πραγμάτων με οδηγία της, την απομάκρυνε απο τα σχολεία.
Αλέξη, το διάβασα το άρθρο σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλό. Είμαι υπέρ της χειραφέτησης του μαθήματος των θρησκευτικών. Θα έβλεπα με καλό μάτι ένα ευρύτερο μάθημα θρησκειολογίας και "πολλής" Ηθικής πάρα πολλής. Ηθική που να απαντά ή να προβληματίζει πάνω σε θέματα που καίνε όπως Θάνατος-Ζωή, αντισύλληψη, ναρκωτικά, κοινωνική-οικογενειακή-αστική κ.λπ. και πολλά άλλα θέματα που κατά καιρούς έχουμε συζητήσει.
Φιλικά
Δημήτρης Παπαδόπουλος
τα θρησκευτικα δεν ειναι κατηχηση αλλα ειναι γνωση. γνωριζεις για το θρησκευτικο φαινομενο, για την ταση των ανθρωπων να θρησκευουν και ως φαινομενο το μελετας αυτο και τις εκφανσεις του.
ΑπάντησηΔιαγραφήειναι απαραδεκτο σε εναν κοσμο που η θρησκεια επηρεαζει δισεκατομμυρια ανθρωπων, οι μαθητες να στερουνται την μελετη αυτου του φαινομενου. εφοσον στην ελλαδα υπαρχει ο χριστιανισμος αρα δινεται εμφαση περισσοτερο στην χριστιανικη θρησκεια και η οποια θα πρεπει να διδασκεται ως ενα στοιχειο πολιτισμου, και ως εκφραση αρχων και αξιων που ειναι πανανθρωπινες(αγαπη, σεβασμος κλπ).
η μελετη του θρησκευτικου φαινομενου θα πρεπει να ειναι εξαπαντος φιλολογικη μελετη κειμενων που εκφραζουν μια ορισμενη κουλτουρα και σταση συμπεριφορας
ολα τα αναλυτικα προγραμματα των ευρωπαικων κρατων εχουν το θρησκευτικο μαθημα το οποιο σας πληροφορω οτι σε μερικες χωρες(γερμανια) ειναι εντελως κατηχηση. στις συγκεκριμενες χωρες οποιο παιδι δεν θελει να το παρακολουθησει, παρακολουθει μαθηματα ηθικης και φιλοσοφιας.
πιστευω οτι ειναι απαραδεκτο σε εναν κοσμο που η θρησκεια επηρεαζει, ειτε το θελουμε ειτε οχι, να μην μαθαινουμε για το θρησκευτικο φαινομενο. εφοσον επιβαλλεται οι αλλοδαποι να μαθαινουν ελληνικη ιστορια, μια ιστορια ενος εθνους που μπορει να πολεμησε καποτε με το δικο τους, τοτε θα πρεπει να μαθαινουν και για την ελληνικη θρησκεια, οχι ως κατηχηση, αλλα ως στοιχειο πολιτισμου, ως στοιχειο δηλαδη που διαμορφωνει ιστορια, κουλτουρα, και συμπεριφορες.
θα πρεπει ως κοινωνια να ξεφυγουμε απο ιδεοληψιες, να τα βλεπουμε τα πραγματα επιστημονικα, τουτεστιν για ενα συγκεκριμενο θεμα δεν υπαρχει μονο η δικη μας αποψη, την οποια θεωρουμε σωστη, αλλα και αλλες. γι αυτο τα σχολικα βιβλια θα πρεπει να γραφονται εχοντας στο κατω μερος παραπομπες.πρεπει τα παιδια να μαθαινουν για τα παντα, χωρις ιδεοληψιες, χωρις καλουπια, και απο εκει και περα να κρινουν και να απορριπτουν η να δεχονται.
εφοσον θελουμε ενα σχολειο χωρις παρωπιδες και ιδεοληψιες τοτε γιατι αραγε μαθαινουμε οτι σε ολα τα ιστορικα γεγονοτα οι ελληνες τυχαινει να εχουν παντα δικιο? γιατι, λ.χ., στη μικρασιατικη καταστροφη δεν μαθαινουμε και την τουρκικη εκδοχη,τη σταση του κεμαλ, και των συμμαχων.
κατα συνεπεια, οσο και αν θελει η πολιτεια με τη συγκεκριμενη ενεργεια της να παρουσιασει ενα σχολειο το οποιο δεν διδασκει μονομερων μια ιδεολογια πλαναται πλανην οικτραν.
γιατι αραγε σε ενα ανοιχτο σχολειο να μαθαινουμε μονο ελληνικη λογοτεχνια και οχι λογοτεχνια αλλων λαων.
Προς το "παιδί της πλατείας"
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε μου, είδα στο ιστολόγιό σου τα λόγια του Βολταίρου, σχετικά με την ελευθερία της έκφρασης και του λόγου.
Αυτό ακριβώς είναι η δύναμη του ιστολογίου, η ελευθερία σκέψης και λόγου.
Σε ευχαριστώ για το σχόλιό σου.
Αγαπητέ φίλε Δημήτρη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλπίζω να περνάς καλά στις διακοπές!
Όλα αυτά που αναφέρεις περιλαμβάνονται στο θρησκευτικό μάθημα, το οποίο σημειωτέον, θεωρείται "Ομολογιακό". Στο σχολείο δεν κάνουμε κατήχηση, αυτό μπορεί να το κάνει πολύ καλά η Εκκλησία.
Ευχαριστώ για το σχόλιό σου!
Αγαπητέ ανώνυμε φίλε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο θρησκευτικό φαινόμενο είναι ίδιον του ανθρώπου, όπως αναφέρεις.
Σίγουρα καλούπια δεν κατασκευάζουμε στα σχολεία, αλλά θέλουμε οι μαθητές μας να είναι άνθρωποι με ευρύτητα πνεύματος. Αυτός είναι και ένας από τους στόχους του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Σε κάποιο σημείο αναφέρεις ότι:"πιστεύω ότι είναι απαράδεκτο σε έναν κόσμο που η θρησκεία επηρεάζει, είτε το θέλουμε είτε όχι, να μην μαθαίνουμε για το θρησκευτικό φαινόμενο. εφόσον επιβάλλεται οι αλλοδαποί να μαθαίνουν ελληνική ιστορία, μια ιστορία ενός έθνους που μπορεί να πολέμησε κάποτε με το δικό τους, τότε θα πρέπει να μαθαίνουν και για την ελληνική θρησκεία, όχι ως κατήχηση, αλλά ως στοιχείο πολιτισμού, ως στοιχείο δηλαδή που διαμορφώνει ιστορία, κουλτούρα, και συμπεριφορές". Δέχομαι ό,τι γράφεις, αλλά "εκ παραδρομής" χρησιμοποιείς την έκφραση "ελληνική Θρησκεία" αντί, μάλλον, για την έκφραση "Ορθόδοξη Χριστιανική Θρησκεία".
Το "ελληνική θρησκεία", παραπέμπει στις αρχαιοελληνικές θρησκευτικές αντιλήψεις.
Ευχαριστώ για το σχόλιό σου!
Ασφαλώσ αυτό εννοούσα.Όμωσ η χριστιανική θρησκεία είναι πια βασική παράμετροσ τησ ελληνικήσ πολιτιστικήσ ταυτότητασ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆλλωστε ο Harnack μιλούσε για ελληνοποίηση του χριστιανισμού.
Το πρόβλημα αρχίζει από ΕΜΑΣ, διότι μπερδεύουμε τα προσωπικά μασ πιστεύω με το μάθημα.Συνάδελφοι θεολόγοι είτε εκθέτουν τισ αθειστικέσ αντιλήψεισ τουσ στην τάξη είτε κάνουν μία κακού χαρακτήρα κατήχηση που απωθούν παρά προσελκύουν στην εκκλησία.
Δεν γίνεται έτσι επιστήμη.
Επιστήμη γίνεται όταν λέσ τα εξήσ: "Σύμφωνα με το Χριστιανισμό ο Θεόσ έγινε άνθρωποσ ενώ σύμφωνα με το Ισλάμ αυτό είναι απαράδεκτο π.χ" .Επιστήμη είναι να λέσ τι λένε κάποιοι για ένα συγκεκριμένο θέμα.
Άρα το πρόβλημα είμαστε εμείσ και όχι οι αλλοι ή το κράτοσ.Εγώ προσωπικά πιστεύω στο χριστιανισμό αλλά ποτέ στο μάθημα δεν μπερδεύω τισ προσωπικέσ μου απόψεισ. Οταν τα παιδιά με ρωτάνε :Κύριε εσείσ τι πιστεύετε;" τότε τουσ λέω ότι μέσα στο μάθημα δεν εκθέτουμε ούτε τα προσωπικά μου ούτε τα προσωπικά σασ πιστεύω.Άλλο να παίρνεισ θέση σε ένα συγκεκριμένο ζήτημα και άλλο να προσπαθείσ να να παραβιάσεισ την ελευθερία των άλλων
ΠΡΕΠΕΙ ΩΣ ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ
Να σταματήσουμε να μπαίνουμε μέσα στην τάξη και εαν είμαστε θρησκευόμενοι να τουσ παπαγαλίζουμε κάποιοα πράγματα που πιστεύουμε ή εαν κάποιοι δεν πιστεύουν να κάνουν προπαγάνδα εναντίον του χριστιανισμού ή και να προωθούν τισ όποιεσ απόψεισ τουσ.ΔΗΛΑΔΗ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΓΕΛΟΙΟΙ
Ο αείμνηστοσ Ματσούκασ έλεγε ότι έπρεπε η Θεολογία να ενταχθεί στη φιλοσοφική σχολή.Τότε δεν μπορούσα να το καταλάβω γιατί το έλεγε.Τώρα μπορώ.
Διότι η Θεολογία είναι φιλολογική επιστήμη.Είναι μελέτη θεολογικών κειμένων.
Πρέπει το μάθημα να πάρει αυτήν την τροπή ,μελέτη επιλεγμένων κυρίωσ τησ παράδοσήσ μασ διότι όπωσ στην ιστορία δεν μαθαίνουμε κυρίωσ για τον Κεμάλ Ατατούρκ,αλλά για τον Κολοκοτρώνη, ούτε διδασκόμαστε εξονυχιστικά κείμενα του Έλιοτ αλλά του Σικελιανού, ούτε διδασκόμαστε αρχέσ
απολυταρχικού πολιτεύματοσ αλλά δημοκρατικού, έτσι θα πρέπει να μελετούμε κείμενα τησ δικήσ μασ παράδοσησ και βέβαια κείμενα των άλλων θρησκειών σε ένα ανάλογο ποσοστό
Πρέπει το μάθημα να είναι υποχρεωτικό για όλουσ ακόμη και για αλλοθρησκουσ διότι μιλούμε για φιλοογική μελέτη ουδέτερη και αντικειμενική κειμένων που τυχαίνει να έχουν θρησκευτικό περιεχόμενο
Είναι παράλογο σε έναν κόσμο που επηρεάζεται από τισ θρησκείεσ να μην υπάρχει μελέτη του θρησκευτικού φαινομένου
ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
Γι'αυτό πρέπει να υπαρξει ένασ σοβαρόσ θεολογικόσ διάλογοσ και να πάρει το μαθημα αυτή τη φιλοογική μορφή.Οπότε κανείσ δεν θα μασ κατηγορεί οτι κάνουμε προσηλυτισμό.
Όπωσ ο άθεοσ μελετά όμηρο και Αριστοτέλη έτσι μπορεί να μελετά και κείμενα θρησκευτικού περιεχομένου χωρίσ να υπάρχει ανάγκη απαλλαγήσ.
Πρέπει πρώτα να το συζητήσουμε μεταξύ μασ το ζήτημα και να κάνουμε τισ προτάσεισ μασ και να απαιτήσουμε
ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΣΟΒΑΡΕΨΟΥΜΕ , ΝΑ ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΟΒΑΡΩΝ ΘΕΟΛΟΓΩΝ (ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ , ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ Κ.ΛΠ) ΩΣΤΕ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΜΟΡΦΩΤΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΕΚΤΙΜΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
Καλά ο παραπάνω θρησκόληπτος Θεολόγος μου προκαλεί την λογική.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι πως καλέ μου Θεολόγε θα εξηγήσεις είτε στον αλλόθρησκο είτε σε εμένα τον άθεο, πως ο παντοδύναμος θεός σου χρειάστηκε 4 δις χρόνια (ηλικία της γής) για να την φέρει στην σημερινή μορφή της ή γιατί ως φιλέσπλαχνος που (δεν) είναι έχει φτιάξει για την επιβίωση την τροφική αλυσίδα, όπου το ένα θηρίο κατασπαράζει το άλλο (εντάξει εμείς είμαστε στην κορυφή και σκοτώνουμε τα πάντα).
Θα ήθελες να σε σύρω εγώ σε ένα δημόσιο σχολείο (πληρωμένο απο τους φόρους σου) που θα σου έλεγε για το Ισλάμ ή έστω τις θρησκείες γενικότερα με διδάσκαλο ένα Μουσουλμάνο Θεολόγο ?