Παγκόσμια ημέρα της γυναίκας!
Γιορτάζουν, οι γυναίκες!
Γιατί;
Γιατί πρέπει υποχρεωτικά την ημέρα αυτή, να θυμόμαστε τη γυναίκα, τη γυναίκα μητέρα, εργαζόμενη, σύζυγο, αγρότισσα;
Μια ημέρα αρκεί;
Και κατόπιν; Πάλι στη δουλειά, στη φροντίδα, στο χωράφι, στη μιζέρια;
Μια ημέρα μόνο;
Οι χριστιανικές κοινωνίες αρκούνται να τιμούν τη γυναίκα μια μόνο ημέρα;
Μα, η γυναίκα, δημιουργήθηκε, σύμφωνα με τη διήγηση της ΠΔ γιατί ο άνθρωπος δεν είναι καλό να είναι μόνος του. Και πλάστηκε η γυναίκα, που ονομάστηκε έτσι επειδή προήλθε από τον άνδρα. Από το πλευρό του Αδάμ, ίση με αυτόν, όχι παρακάτω για να θεωρείται κατώτερη ούτε παραπάνω για να θεωρείται ανώτερη.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας λένε ότι ο Αδάμ μόνος του δεν μπορούσε να επιτύχει την πολυπόθητη πορεία και ένωση με το Θεό. Ο αριθμός ένα εκφράζει το μέρος, ο αριθμός δύο όμως εκφράζει πληρότητα. Ο άντρας και η γυναίκα δημιουργούνται ως ισότιμες υποστάσεις, που προορίζονται σε αλληλοσυμπλήρωση και θέωση.
Στην ΠΔ λοιπόν ομολογείται ότι ο άνδρας και η γυναίκα δημιουργήθηκαν να είναι ομότιμοι και ισότιμοι
Γιατί οι κοινωνίες των ανθρώπων υποβίβασαν τόσο το ρόλο της γυναίκας;
Οι αρχαίοι πρόγονοί μας, στη χώρα που άκμασε η δημοκρατία και η φιλοσοφική σκέψη, επεφύλασσαν ένα δεύτερο ρόλο για τις γυναίκες. Μακριά από τα κέντρα αποφάσεων, από την πολιτική , από τη ζωή…
Στη Ρωμαϊκή εποχή δεν άλλαξαν δραματικά τα πράγματα!
Μέχρι τη μέρα που η Μαρία είπε το μεγάλο ναι για να γεννηθεί ο σωτήρας του κόσμου! Η Παναγία Θεοτόκος έδωσε μία νέα διάσταση στο ρόλο της γυναίκας: «Εκ γυναικός η σωτηρία»! Μία γυναίκα απάντησε καταφατικά στην πρόσκληση του Θεού, έφερε στα σπλάχνα της και γέννησε τον Ιησού Χριστό.
Ο Χριστός εναντιώνεται στην ιουδαϊκή παράδοση που υπολόγιζε τη γυναίκα σαν περιουσιακό στοιχείο και την περιόριζε αποκλειστικά στο σπίτι (κουζίνα, ανατροφή παιδιών). Έτσι, όταν ο ίδιος συνομιλεί με γυναίκες, αποκαλύπτεται σε γυναίκες (Σαμαρείτισσα), έχει γυναίκες μαθήτριες( Μαρία, Ιωάννα) που πρώτες αυτές μεταφέρουν το μήνυμα της Ανάστασης, αυτό φαντάζει στα μάτια των συμπατριωτών του ως μεγάλο σκάνδαλο. Ο Χριστός αγκάλισε και στήριξε τη γυναίκα της εποχής του και κάθε εποχής!
«Δεν υπάρχει άνδρας και γυναίκα…» διακήρυξε ο Απόστολος των Εθνών, ο Παύλος. Μέσα στη νεοσύστατη Εκκλησία η ισότητα και η ισοτιμία ήταν δεδομένη.
Στις μετέπειτα χριστιανικές κοινωνίες άραγε η γυναίκα πήρε τη θέση της δίπλα στον άνδρα ομότιμα και ισότιμα;
Δυστυχώς η απάντηση δεν είναι θετική!
Οι Πατέρες της Εκκλησίας καταδικάζουν την ιστορικά ριζωμένη ανισότητα. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος γράφει « Άντρες ήταν αυτοί που έκαμαν τους νόμους, γι’ αυτό η νομοθεσία είναι εναντίον των γυναικών». Ακόμη, προτρέπουν στην πρώτη ισονομία και όχι την τελευταία διαίρεση, όχι στο νόμο του ισχυρού, αλλά στο νόμο του δημιουργού( δηλ. του Θεού).
Μετά από εκατοντάδες χρόνια, η ισότητα μεταξύ αντρών και γυναικών αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα σε κάθε δημοκρατία και ως τέτοιο μας αφορά όλους. Αντικρίσαμε το ξημέρωμα της νέας χιλιετίας κι όμως, το μισό του πληθυσμού της γης, οι γυναίκες, δεν έχει ακόμα καταφέρει να κατακτήσει το «μισό του ουρανού» που δικαιούται.
Γι’ αυτό η Διεθνής ημέρα της Γυναίκας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου, σε ανάμνηση μιας μεγάλης εκδήλωσης διαμαρτυρίας που έγινε στις 8 Μαρτίου του 1857 από εργάτριες κλωστοϋφαντουργίας στη Νέα Υόρκη, οι οποίες ζητούσαν καλύτερες συνθήκες εργασίας.
Ο ΟΗΕ καθιέρωσε το 1977 την 8 η Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα της Γυναίκας και την Διεθνή Ειρήνη.
Μα μόνο μια μέρα οφείλουμε να θυμόμαστε και να τιμούμε τη γυναίκα άραγε;
Η απάντηση είναι απλή...
Κάθε μέρα οφείλουμε τιμή στη γυναίκα, τη γυναίκα μητέρα, τη γυναίκα σύζυγο, τη γυναίκα εργαζόμενη, τη γυναίκα αγρότισσα!
Απ' όσο ξέρω, ο Παύλος δεν είπε μόνον: «Δεν υπάρχει άνδρας και γυναίκα…», το οποίο δεν είναι απαραίτητα θετικό ούτε για τη γυναίκα ούτε για τον άνδρα - ίσως να εννοούσε ότι και ο άνδρας πρέπει να υποβιβαστεί σε "πράμα" (res), όπως ήταν η γυναίκα. Με την εξηγητική μέθοδο μπορούμε να καταλήξουμε σε όποιο συμπέρασμα θέλουμε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμως ο Παύλος είπε/έγραψε επίσης (γιατί τα παρέλειψες δάσκαλε;):
«Οι γυναίκες να υποτάσσωνται στους άνδρες τους όπως στον Κύριο» (Εφεσ., ε', 22)
«Γυναίκες, να υποτάσσεσθε στους άνδρες καταπώς πρέπει στον Κύριο» (Κολοσ., γ', 18)
«Οι γυναίκες να υποτάσσωνται στους άνδρες-τους στο κάθετί» (Εφεσ., ε', 24)
«Η γυναίκα να μαθαίνη εν σιγή και υποταγή. Δέν επιτρέπω σε γυναίκα να διδάσκη, ούτε να διευθύνη άνδρα. Ο Αδάμ δεν ξεγελάσθηκε, ενώ η γυναίκα ξεγελάσθηκε και έκαμε παράβαση» (Α' Τιμοθ., γ', 11-14)
«Στις συναθροίσεις οι γυναίκες να σιγούν. Δέν τους επιτρέπεται να μιλάνε, αλλά να υποτάσσωνται, όπως λέει ο Νόμος. Κι αν θέλουν να μάθουν κάτι, άς ρωτάν τους άντρες τους στο σπίτι, διότι είναι επαίσχυντο να μιλάη η γυναίκα στη συνάθροιση» (Α' Κορινθ., ιδ', 34-35).
Αφού η γυναίκα υποτάσσεται πάντα στον άντρα και ουχί αντιστρόφως, μάλλον δεν ισχύει η εκδοχή περί ισότητας στη φράση «Δεν υπάρχει άνδρας και γυναίκα…»!
Να προσθέσω οτι οι αρχαίοι (προ της επιβολής του χριστιανισμού) είχαν πάμπολλες γυναίκες ιέρειες και πρωθιέρειες σε αντίθεση με τον χριστιανισμό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ανάρτηση αυτή δίνεται η εντύπωση οτι με την έλευση του χριστιανισμού βελτιώθηκε η θέση της γυναίκας, πράγμα το οποίο δεν ισχύει και μάλλον ισχύει το αντίστροφο!
αγαπητοί φίλοι
ΑπάντησηΔιαγραφήόπως καταλαβαίνεται τα πάντα στη ζωή έχουν την ερμηνεία που θέλεις να δώσεις. Το ποτήρι μπορείς να το δεις μισοάδειο ή μισογεμάτο.
Συμφωνώ σε πολλά, αλλά τα βλέπω με άλλη οπτική.
Αγαπητή ερινυα, ο θεσμός των διακονισσών σου λέει κάτι (σε απάντηση για τις ιέρειες).
Για τη θέση της γυναίκας στην Εκκλησία, αυτή είχε τουλάχιστον τη θέση της... Και μην ξεχνάμε την εποχή που μιλάμε... Μην κατηγορούμε την Εκκλησία επειδή δεν άλλαξε δυναμικά (και αιματηρά) τον κόσμο. Η αλλαγή νοοτροπίας φέρει τις μεγαλύτερες αλλαγές!