Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

12_02_28

Γιατί η Ορθόδοξη διδασκαλία για την θέωση γοητεύει τους δυτικούς χριστιανούς;"

Η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών, με την ευκαιρία της παρουσίας στην Ελλάδα του καθηγητή Norman Russell, διοργανώνει εκδηλώσεις σε Βόλο και Αθήνα.
Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 1 Μαρτίου 2012, και ώρα 7.30 μμ., στο Βόλο, στο Πνευματικό Κέντρο της  Ι. Μ. Δημητριάδος, οδός Κ. Καρτάλη και Γαζή, η Ακαδημία οργανώνει δημόσια διάλεξη με θέμα:
"Γιατί η Ορθόδοξη διδασκαλία για την θέωση γοητεύει τους δυτικούς χριστιανούς;"
Ομιλητής θα είναι ο Δρ Norman Russell, Διδάσκων στο Heythrope College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, επιφανής μελετητής της πατερικής σκέψης και γραμματείας αλλά και δόκιμος μεταφραστής στην αγγλική γλώσσα σημαντικών θεολογικών και φιλοσοφικών έργων σύγχρονων Ελλήνων θεολόγων και στοχαστών (όπως λ.χ. του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη Ζηζιούλα, Χρήστου Γιανναρά, Στέλιου Ράμφου, π. Νικόλαο Λουδοβίκου, κ. ά.). Στο πλαίσιο του μεταφραστικού αυτού έργου του (περισσότεροι από είκοσι τίτλοι από τις κύριες ευρωπαϊκές γλώσσες) έχει συνεργαστεί τόσο με τον Μητροπολίτη Διοκλείας Κάλλιστο Ware όσο και με τον Philip Sherrard για την πλήρη αγγλική έκδοση της Φιλοκαλίας. Ο Δρ. NormanRussell, Ελληνικής καταγωγής (από την πλευρά της μητέρας του), είναι πτυχιούχος Αγγλικής γλώσσας και Φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, ενώ είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού και Διδακτορικού τίτλου Θεολογίας από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Πρίν εισέλθει στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας υπήρξε επί σειρά ετών ιερέας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Το τελευταίο διάστημα παραδίδει μαθήματα Εκκλησιαστικής Ιστορίας των Πρώτων Χριστιανικών Αιώνων στο Heythrope College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Στο πλούσιο συγγραφικό του έργοπέραν των πολύ σημαντικών μεταφράσεωνπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα αυτοτελή έργαCyril of Alexandria, London-New York, Routledge, 2000, The Doctrine of Deification in the Greek Patristic Tradition, Oxford University Press, 2004, Theophilus of Alexandria, London-New York, Routledge, 2007, Fellow Workers with God: Orthodox Thinking on Theosis, Crestwood, New York, St Vladimir's Seminary Press, 2009.Σήμερα τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη ζωή και θεολογική κληρονομιά του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά.
Η ίδια διάλεξη θα επαναληφθεί στην Αθήνα, τη Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012, και ώρα 7.30 μμ., στην αίθουσα του Ιδρύματος Ποιμαντικής επιμόρφωσης της  Ι. Αρχιεπισκοπής Αθηνών (οδός Αγίας Φιλοθέης 21, Μετρό Σύνταγμα). Οι διαλέξεις του κ. Russell στην Αθήνα και το Βόλο θαδοθούν στην ελληνική γλώσσα και η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό.
Τέλος, το Σάββατο 3 Μαρτίου 2012 στην Αθήνα, θα πραγματοποιηθεί ειδικό Πατρολογικό Σεμινάριο με τίτλο "Υποδοχή του Παλαμισμού στη Δύση σήμερα". Το Σεμινάριο θα έχει ως κεντρικό ομιλητή τον Δρ. Θεολογίας Norman Russell, ενώ με σύντομες τοποθετήσεις τους θα παρέμβουν οι Δρ Σταύρος Γιαγκάζογλου, Σύμβουλος του Π. Ι., Διευθυντής του περ. Θεολογία, και Διδάσκων στο ΕΑΠ, η Αν. Καθηγήτρια Οικουμενικής Θεολογίας της Προτεσταντικής Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Πράγας (Τσεχία) Ivana Noble και ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος Αν. Καθηγητής στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης και Διδάσκων στο Ορθόδοξο Ινστιτούτο του Cambridge.
Για τη συμμετοχή στο εν λόγω σεμινάριο απαιτείται προσυνεννόηση και πρόσκληση από την Γραμματεία της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών.

12_02_09

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2012

Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2012  εορτάστηκε την Τρίτη, 7 Φεβρουαρίου 2012. Το σύνθημα του φετινού εορτασμού «Ανακαλύψτε τον ψηφιακό κόσμο μαζί… με ασφάλεια!» αφορά στη σύγκλιση των γενεών, δηλώνοντας την επιτακτική ανάγκη όλων μας να έρθουμε σε επαφή με το Διαδίκτυο για να μπορέσουμε αποτελεσματικά να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από τις κακοτοπιές, δίνοντάς τους παράλληλα όλα τα εφόδια που χρειάζονται για να πλοηγούνται με υπευθυνότητα και με ασφάλεια.
Για το λόγο αυτό και το Σχολείο μου, το Γενικό Λύκειο Προαστίου Καρδίτσας, συμμετείχε στον φετινό εορτασμό με ένα videoclip που δημιούργησαν μαθητές της Α΄ Λυκείου.
Το videoclip προβλήθηκε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη  7 Φεβρουαρίου 2012 στο χώρο του σχολείου, αποσπώντας εγκωμιαστικά σχόλια.


12_02_05

Σήμερα 5 Φεβρουαρίου 2012, ημέρα Κυριακή «ανοίγει το Τριώδιο».

Σήμερα 5 Φεβρουαρίου 2012, ημέρα Κυριακή «ανοίγει το Τριώδιο».

Τι είναι όμως το Τριώδιο;

Τριώδιο ονομάζεται, σύμφωνα με τους κανόνες της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας, η περίοδος της λειτουργικής μας ζωής, που ξεκινά την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου και τελειώνει το βράδυ του Μεγάλου Σάββατου... Ονομάζεται επίσης και «Τριώδιον κατανυκτικόν».

Περιλαμβάνει συνολικά δέκα εβδομάδες: οι τρεις πρώτες είναι προπαρασκευαστικές, ακολουθούν οι έξι εβδομάδες των Νηστειών, δηλαδή της Μ. Σαρακοστής και τέλος η Μεγάλη Εβδομάδα. Η ονομασία της περιόδου οφείλεται στο ότι οι κανόνες της ακολουθίας του Όρθρου κατά την περίοδο αυτή αποτελούνται μόνο από τρεις ωδές (ομάδες τροπαρίων) αντί των οκτώ ή εννέα που έχουν οι κανόνες όλη την υπόλοιπη χρονιά.

Αυτές οι εβδομάδες είναι:

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ

clip_image002Η Εκκλησία μας καλεί να προετοιμαστούμε σταδιακά για την Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Είναι μία περίοδος άσκησης, νηστείας και πνευματικών αγώνων. Στην Θεία Λειτουργία αναγινώσκεται η παραβολή του Τελώνου και του Φαρισαίου. Μας υποδεικνύεται ότι μόνο με ταπείνωση και πίστη μπορούμε να πλησιάσουμε το μυστήριο της εκκλησίας και προτρέπει τους Χριστιανούς να είναι ταπεινοί όπως ο Τελώνης και όχι υπερήφανοι όπως ο Φαρισαίος.

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ

clip_image004Η ταπείνωση μας οδηγεί στην μετάνοια. Η παραβολή του Ασώτου, η οποία ακούγεται τη δεύτερη Κυριακή του Τριωδίου, μας μιλάει για τον άνθρωπο που ζει εκούσια ή ακούσια μακριά από τον Οίκο του Πατρός (τη χάρη του Θεού). Η μετάνοια οδηγεί στην επιστροφή και την υποδοχή του αμαρτωλού από το Θεό με ιδιαίτερη χαρά και προσωπικό ενδιαφέρον, διδάσκοντας με τον τρόπο αυτό την αξία της μετάνοιας και το μεγαλείο της συγχωρήσεως.

 

ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ

Το Σάββατο αυτό η εκκλησία μας τελεί κοινό μνημόσυνο για όλους τους κεκκοιμημένους πατέρες και αδελφούς, επειδή ακριβώς την επομένη ημέρα της Κυριακής τελούμε την ανάμνηση της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ

clip_image006Ο Θεός είναι «θάλασσα φιλανθρωπίας» αλλά και δίκαιος, τονίζει η Εκκλησία με το ευαγγελικό ανάγνωσμα, όπου αναφέρεται στην Δευτέρα Παρουσία, στην κρίση που θα λάβει χώρα, καθώς και στην χριστιανική αγάπη. Λέγεται Κυριακή της Απόκρεω επειδή είναι η τελευταία ημέρα που οι Χριστιανοί επιτρέπεται να φάνε κρέας. Από την ημέρα αυτή και όλες τις μέρες της εβδομάδας καταλύουμε τυροκομικά, αυγά και ψάρι.

 

ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ

Η εκκλησία μας τιμά την μνήμη όλων των «εν ασκήσει λαμψάντων οσίων και θεοφόρων Πατέρων» δείχνοντας το δρόμο της αρετής και της τελειώσεως.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ

clip_image008

 

 

Αναφέρεται στην ανάμνηση της εκ του Παραδείσου εξορίας του Αδάμ. Η εκκλησία μας δείχνει ότι η νηστεία οδηγεί στην εγκράτεια.

 

 

Την επόμενη μέρα από την Κυριακή της Τυροφάγου ή Τυρινή είναι η Καθαρά Δευτέρα, η αρχή της Μεγάλης Νηστείας, της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, όπου είναι μία περίοδος νηστείας, προσευχής, και περισυλλογής που μας προετοιμάζει για την μεγάλη Εβδομάδα και την Ανάσταση του Κυρίου.

Για τη μεγάλη Τεσσαρακοστή θα υπάρξει νέα ανάρτηση.

Οι εικόνες είναι από: http://apantaortodoxias.blogspot.com, http://el.wikipedia.org, http://vatopaidi.wordpress.com http://falexios.blog.com και: http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B118/106/847,3167/

12_02_02

ΟΝΕΙΡΑ ΚΑΙ ΙΚΕΣΙΕΣ

Φέραμε την αγρύπνια μας ως το ξημέρωμα.
Με συντριβή και χωρίς παραιτήσεις.
Άσκεπο το πρωί κι η μέρα  αναποφάσιστη.
Χωρίς χρώμα και χειροκρότημα.
Κανένας έπαινος κι ασπασμός.
Ούτε καν μια βλαστήμια.
Έσκυβε πάλι η ζωή υπομονετικά σ’ επιταγές και νουθεσίες.
Μικρό φορτίο η συνήθεια, θρίαμβος η υπακοή 
και μεγαλείο η συνέχεια και η ομοιομορφία.
Μα αυτή, βιασύνη αβόλευτη κι αστέγαστη φυγή,
δραπέτευσε από ανακωχές κι εκεχειρίες.
Την είδα να στέκεται ερώτημα και προτροπή
στην άκρη του αταξίδευτου ουρανού,
μπροστά από τα όνειρα και τους ανθρώπους,
βέβαιη για το μακρύ και ασχεδίαστο ταξίδι,
μύχια ευχή, χωρίς απαντοχές κι επιστροφή,
ίδια η άβυσσος, ο φόβος και η οργή.
Τους θεούς τους είχε σκοτώσει αποβραδίς.
Τους ειδήμονες και τους προστάτες
τους είχε αφήσει αδικαίωτους στην πρώτη σιωπή 
και μένα, ένοχα κι επώδυνα να ισορροπώ
στους δισταγμούς και τις αντιφάσεις.
Μ’ ατίθαση ματιά γρίκαε το μερτικό της
πίσω από το μούχρωμα  της ήσυχης ημέρας,
συνείδηση καθαρή και μνήμη από το μέλλον.
Ξημέρωνε μ’ ένα επινίκιο σάλπισμα
πάνω από τ’απροσανατόλιστα σταυροδρόμια,
στις κλειστές γωνιές και τους λαχανιασμένους δρόμους,
κόκκινη αντηλιά στον ίσκιο της
και ρωγμή βαθιά στη σιγουριά μου.
Την είδα σειρήνα του χαμού, του λυτρωμού γητεύτρα,
λεύτερη να μετρά  με ουρανό  τον κόσμο
κι εγώ αφτέρουγος από τη γη να  ικετεύω  
νωρίτερα από τ’ όνειρο στο γέρμα  να μην  φτάσει.

του Γιώργου Αλεξανδρή

12_02_01

Ο Μηνάς

Κατέβαινε στο καταγώγιο ο Μηνάς,
ακόμη μια φορά μόνος,
φυγάς και στρατοκόπος,
την ώρα που ένας αποκαμωμένος ήλιος
βλεφάριζε ξοπίσω του απόσκια και σιωπές.
Στενό το σοκάκι κι αξόμπλιαστο,
το παιδομάνι αργούσε 
κι η γειτονιά πίσω από τα παράθυρα
με βλέμματα πετριές σημάδευε,
κορμί που γέμιζε την μπασιά,
ψυχή που δε καταδεχόταν.
Σε μιαν απόμερη γωνιά ο Μηνάς,
πιοτής κι αλαργεμένος,
αγόραζε τον ίσκιο του και τη μοναξιά του,
σύναζε κρυφές στιγμές και μαρτυρίες
και δίκαζε τις μέρες του και τις φυγές του.
Δίπλα του, ξέστρατα λόγια και καημοί,
ψυχές συφοριασμένες,
ξεφλούδιζαν τη μνήμη τους,
τα στήθια τους χαμηλώναν
κι αποτιμούσαν τη ζωή νοσταλγικά
με αμαρτίες άσωτες και πάθη αφορεσμένα.
Και στην επόμενη γουλιά ο Μηνάς,
εξόριστος κι αγλύκαντος,
το νου του στέγνωνε κι άφηνε την ψυχή του,
να  ορκιστεί  σε κρίματα και σε παραφορές,
σε παρουσίες ευειδείς και εύνοιες ευλογία.
Και η μνήμη εκεί, μικρόψυχα να επιμένει.
Απέναντι δεν έστεκε αγγελόμορφη Εκείνη,
τη σκάλα δεν κατέβαινε νέος ευσταλής,
νεύμα κρυφό κανένα, μειδίαμα πουθενά.
Και όλο να  ανακαλεί, και όλο να θυμάται
της ζωής του τα κενά και τις απουσίες.
 Το έκτο και τελευταίο από τα "έξι ασταθή βήματα μέχρι τη βεβαιότητα" του Γιώργου Αλεξανδρή.

Μήνυμα ενάντια στη λογοκλοπή

Μήνυμα ενάντια στη λογοκλοπή